Issues

Issue aanmaken

Lijstweergave

Het aanmaken van een issue in de lijstweergave doe je met de groene knop “New issue”:

Er opent een nieuw scherm waar je de volgende gegevens kan invoeren:

Als je GitLab wat langer gebruikt en deze informatie is beschikbaar in het project, dan kun je (niet noodzakelijk, maar mogelijk) extra features toevoegen. We leggen deze onder de kolomweergave uit.

Kolomweergave

Het aanmaken van een issue in de kolomweergave doe je met “plusje” bij elke kolom:

Het issue wordt dan direct aan die kolom toegekend.

In de kolomweergave maak je eerst alleen de titel aan (soms is dat al genoeg voor een issue):

Als dit is opgeslagen kan je nog een omschrijving toevoegen door op het issue te klikken:

Er opent een nieuw scherm waar je de volgende gegevens kan invoeren (of wijzigen)

Anders dan bij de lijstweergave vul je de extra metadata niet onder de omschrijving maar in de kolom rechts.

Extra metadata

De meest gebruikte functies zijn:

Assignee

Ook al weet je wie de issue moet oppikken, vul dit niet in. WebHare zal zelf een medewerker toewijzen.

Omschrijving opmaak en bijlages

Markdown opmaak

Naast gewone platte tekst heeft het omschrijving veld ook een paar Markdown opmaak mogelijkheden. Markdown is een simpele taal om platte tekst op te maken en om te zetten naar HTML.

Selecteer een stuk tekst en gebruik één van de volgende knoppen

Hieronder zie je wat het effect is. Als je klikt op "preview" zie je hoe het eruit gaat zien als je de comment toevoegt.


Afbeelding of downloads toevoegen

Je kan ook attachments (bijlagen) toevoegen aan een issue, bijvoorbeeld een screenshot om uit te leggen wat er misgaat, een logo of een MS Word document.

Gebruik hiervoor de knop ‘Attach a file” rechtsonder:

Je ziet dan in het omschrijvingsveld een stukje code verschijnen, als het om een afbeelding gaat wordt deze na het publiceren van de issue als inline afbeelding getoond:

Resultaat na opslaan:

Tip: in moderne browsers kun je een afbeelding ook direct in het omschrijvingsveld slepen.

Reageren en 'reply'

Je kunt op twee manieren reageren. Een normale reactie heet een comment en kan worden toegevoegd onderaan ieder issue.  Klik op “Comment” wanneer je klaar bent met de reactie:

Wanneer je een directe reply wilt geven op de reactie van iemand anders, klik dan op het reply pictogram rechts van de smiley. Je reactie komt dan direct onder die reactie te staan, ongeacht of er al meer normale reacties verderop staan.

Afsluiten

Als een issue afgehandeld is kan met op de knop “comment & close issue” klikken.

Na het afsluiten komt de issue in de kolom “Closed”, alle afgesloten issues worden permanent bewaard.

Vorige